1. Stavanger2025
  3. Konkurranse: Lag offisielle jubileumsprodukter til Stavanger 2025
Eple med Stavanger 2025-logo

Konkurranse: Lag offisielle jubileumsprodukter til Stavanger 2025

Lager din bedrift produkter med lokale råvarer eller med en link til Stavangers historie? Kanskje dere kan by på noe nytt og unikt som passer til den store jubileumsfeiringen?
Publisert : 20.06.2024

Vi inviterer til konkurranse om avtale for produksjon av jubileumsprodukter for Stavanger 2025, byen og kirkens 900-årsjubileum. Produsenter som velges ut får rett til å bruke Stavanger 2025 sin logo på sitt produkt, og vil bli definert som offisiell samarbeidspartner av jubileet.

Vi feirer 900 år

Stavanger 2025 er feiringen av byen, domkirkens og bispedømmets 900-årsjubileum. Hovedarrangør for Stavanger 2025 er Stavanger kommune, med Den norske kirke og Universitetet i Stavanger som medarrangører.

I tillegg samler jubileet et bredt lag av aktører innen kulturliv, næringsliv, idrett og frivillighet. Jubileet skal bygge identitet og fellesskap, styrke Stavangers attraktivitet og bidra positivt til byutvikling og regionsutvikling. 900-årsfeiringen skal prege byen i hele jubileumsåret, og mange satsinger og prosjekter er allerede i gang: Stavanger2025

Jubileumsprogrammet er knyttet opp mot tre hovedtema:

• Opphav, som handler om å løfte fram historie og kulturarv, med domkirken som hovedprosjekt
  • Samspill, som ser på hvor vi står i dag og som har Pedersgata som hovedprosjekt
  • Omslag, som handler om å se framover og hvordan vi skal møte framtidens utfordringer, med Ullandhaug som omdreiningspunkt

Hva er et jubileumsprodukt?

Vi er på jakt etter lokale produsenter innen mat- og måltidsnæringer som ønsker å lage egne jubileumsprodukter. Lager din bedrift produkter som representerer en smakebit av stavangerhistorien, som er laget på lokale råvarer, eller kan dere by på noe helt nytt og unikt som passer til den store jubileumsfeiringen?

Det er mye spennende historiefortelling i god mat og drikke, og det å samles i felleskap rundt et måltid er, og har alltid vært, en viktig del av høytider, merkedager og andre store markeringer. Jubileumsproduktene skal formidle 900-årsjubileet og Stavangers historie, og bidra inn i fortellingen om stavangerregionen som en destinasjon for mat – og kulturopplevelser.

Stavanger 2025 samarbeider med Gladmatfestivalen om arrangement og publikumsaktiviteter som skal formidle lokalhistorie, mathistorie, byutvikling og grønn omstilling. Ett av høydepunktene i jubileumsåret blir Gladmat i Pedersgata som skal løfte fram matopplevelser, kunst og historiefortelling, og som involverer hele gaten, både restauranter, beboere og gjester. Da inviterer vi til verdens lengste langbord, som skal dekkes fra Nytorget til Mølleneset!

Person holder opp tegning av person  med bryggeritønner.Les også: Lokalprodusert jubileumsbrygg skal fortelle historien vår.

Vil du være med?

Vi vil gjerne høre mer om ditt produkt, og om hvordan det kan bidra til den store feiringen. Bruk søknadsskjemaet for å delta i konkurransen, og ta gjerne kontakt med oss om du har noen spørsmål.

Som leverandør av et Stavanger 2025-produkt får du rett til å:

• produsere offisielle jubileumsprodukter for Stavanger 2025
  • bruke Stavanger 2025 sin logo og visuelle profil
  • vise til 900-årsjubileet i kommunikasjon og markedsføring

Produsent har selv ansvar for:

• Utvikling og produksjon av produktet
  • Design og markedsføring av produktet
  • Prissetting av produktet
  • Distribusjon og salg av produktet

Stavanger kommune vil bidra til kommunikasjon og historiefortelling knyttet til produktene.

Avtalen har virkning fra signeringsdato og fram til 01.01.2026. Produktet må være ferdig utviklet og klar for produksjon/distribusjon innen utgangen av 2024.

Vurderingskriterier

Tilbudene vurderes ut fra:

• I hvilken grad produktet kan bidra til historiefortelling knyttet til Stavanger 2025 og byen, domkirkens og bispedømmets 900-årsjubileum. Produktet må bygge opp under fortellingen om stavangerregionen som viktig matprodusent, og bidra til å løfte matkultur og nye mattrender - vektes 50%
  • Planer for distribusjon og kommunikasjon av produktet – vektes 25%
  • Bærekraftig produksjon og bruk av råvarer– vektes 25%

Det er kun mulig å bidra med ett produkt eler konsept. Alle innkomne forslag vil bil vurdert av en jury bestående av ansatte fra Stavanger 2025, Næringsavdelingen i Stavanger kommune, og en representant fra måltidsnæringen.

Fristen for konkurransen var 10. juni. Henvendelser om nye jubileumsprodukter går til Stine Honoré, se kontaktinformasjon under.

Stine Honoré

prosjektrådgiver Stavanger 2025