1. Stavanger2025
  3. Ta en vandring i domkirken!
Domkirken

Ta en vandring i domkirken!

Domkirken rehabiliteres, og muligheten til å besøke Stavangers praktfulle katedral er begrenset. Men nå kan du ta deg en digital rundtur i historien.
Publisert : 05.05.2022

Da det ble klart at domkirken skulle stenges ned i fjor ble det satt i gang et arbeid for å kartlegge domkirken – slik at publikum kunne få en mulighet til et virtuelt besøk. Avdelingen for kart og digitale tjenester sammen med smartbyen startet prosessen.

I tillegg til bruk av egen kompetanse har de hentet inn kompetent bistand fra firmaet Geograf Digital. Ved hjelp av deres nyeste NavVis-teknologi og en mobil 3D-skanner ble hele domkirken skannet innvendig og utvendig i desember 2019.

Slik virker det:

Løsningen fungerer på samme måte som Google Street View. Du beveger deg rundt i kirkerommet ved hjelp av piler og klikking, og underveis i vandringen kan du peke på objekter og få opp informasjon.

Her er et lite glimt av hvordan den digitale vandringen fungerer:

Den tekniske løsningen

Den moderne mobile 3D-skanneren skanner alle synlige flater med høy nøyaktighet. Dataene produseres og presenteres i en såkalt indoorviewer og som en punktsky. Indoorvieweren brukes til å navigere seg gjennom objektet (slik vi er kjent med fra Google Street View) og ut fra punktskyen lages det en bygningsinformasjonsmodell.

Slik ser det ut:

Slik ser det ut - domkirken

Samarbeid

Flere har bidratt for å gjøre digitaliseringen komplett. Internt i kommunen har det vært avdelingene kart og digitale tjenester, smartby, kultur, byantikvaren og kommunikasjon. Av eksterne samarbeidspartnere kan en nevne domkirken2025, Stavanger kirkelige fellesråd, Stavanger museum og Arkeologisk museum.

Ta en dronetur!

Avdeling for kart og digitale tjenester har også sluppet til med de små dronene sine. Her kan dere se resultatet: