1. Stavanger2025
  3. Utstillingen "Vår natur?" åpner snart!
Ny utstilling ved Stavanger museum, "Vår natur?" Åpner 23. mars.

Utstillingen "Vår natur?" åpner snart!

Før i tida var det eksotiske dyr langt borte fra som blei utstilt på museene. Denne måneden åpner Stavanger museum utstillingen «Vår natur? En utstilling om naturmangfold i Rogaland», der det settes søkelys på artsmangfoldet i Rogaland.
Publisert : 02.03.2023

Hva slags skapninger holder til rundt deg? I skogen der du går tur, i hagen til besteforeldrene dine, eller på fjellet du tar søndagsturen på? 23. mars åpner en ny utstilling på Stavanger museum, som tar for seg natur- og artsmangfoldet i Rogaland.

Rogaland har mange ulike økosystemer, arter og genetisk variasjon innenfor en art. Det er stor forskjell mellom den nordlige og sørlige delen av fylket, der Sokndal og Eigersund har natur og klima som minner om klimaet i Agder. Der er det mange varmekjære arter som ikke fins i Haugesund eller Sauda.

På toppen av dette har vi Jærstrendene, en helt særegen naturtype som ellers bare forekommer sparsomt på Lista i Agder. I sanddynene finnes en helt spesiell flora, og tilknyttet denne også en spesiell insektfauna med mange sjeldne arter.

"Vår natur?" formidler naturmangfold med utgangspunkt i forskning, kunnskap, humor og lek, og en hvis professor Nøkling vil fortelle om hvordan sammenhengene i naturen virker, og hva vi kan gjøre for å bidra til å verne om livet i naturen.

«Vår natur?» har som målsetning at man skal bli mer glad i naturen, fordi det vi er glade i, vil vi også ta vare på. Dette er en av tre utstillinger som fikk tilskudd fra Stavanger 2025, og er en del av det offisielle jubileumsprogrammet.

Stine Honoré

prosjektrådgiver Stavanger 2025

Mobil:
E-post:
stine.honore@stavanger.kommune.no
Rådgiver for Stavanger 2025 og kultur, Stian

Stian Kristensen

rådgiver kultur og Stavanger 2025.

Litteratur, scenekunst, film

Telefon: