1. The Tall Ships Races
  2. Siste nytt om skutefesten
  3. Samarbeider om The Tall Ships Races
Konstituert havnesjef Odd Bjørn Bekkeheien og direktør for innbygger og samfunnskontakt Herbjørn Tjeltveit har skrevet under samarbeidsavtale om The Tall Ships Races.

Samarbeider om The Tall Ships Races

Havneselskapet Stavangerregionen Havn IKS og Stavanger kommune samarbeider om å arrangere The Tall Ships Races 2026 i Stavanger.
Publisert : 16.10.2024

Avtalen som ble underskrevet tirsdag 15. oktober gjør havneselskapet til medarrangør av arrangementet. Havnen deltar i planleggingen og gjennomføringen, og stiller hele halvannen kilometer kailinje til disposisjon langs Vågen i Stavanger.

– Tall Ships-arrangementene samler folk fra hele regionen og er en flott anledning for oss til å vise fram havnene våre. Samtidig gir The Tall Ships Races oss en anledning til å gi dagens unge innsikt i den maritime tradisjonen som regionen fortsatt lever av. Vi er glade for å kunne være med å arrangere dette i Stavanger-regionen nok en gang, sier konstituert havnedirektør Odd Bjørn Bekkeheien.

Femte gang

Arrangementet i Stavanger vil gå av stabelen onsdag 22. til lørdag 25. juli 2026, og byen er vertskap for femte gang. I 2026 starter The Tall Ships Races i danske Aarhus, før skutene seiler til Harlingen (Nederland), Antwerpen (Belgia), Stavanger og Aalborg (Danmark)

The Tall Ships Races regnes som Europas største gratis familiearrangement og er er det største arrangementet som avholdes i Rogaland, målt i antall publikummere.

Viktig avtale

For kommunen og Tall Ships-prosjektet har det vært viktig å få en avtale om samarbeid med havnen på plass.

– Havnen er en viktig samarbeidspartner, og det er flott at de stiller med mannskaper, ressurser og kompetanse nok en gang. Dette er av uvurderlig verdi for arrangementet vårt, sier prosjektleder Knud Helge Robberstad.

Stavangerregionen Havn vil ta seg av de maritime aktivitetene knyttet til arrangementet samt alle havne-relaterte oppgaver for de besøkende seilskutene.

Stavangerregionen Havn IKS eies av kommunene Stavanger, Sola og Randaberg.

Knud Helge Robberstad

prosjektleder for The Tall Ships Races Stavanger 2026