- Stavanger kommune har satt opp trafikksensorer på åtte av lyktestolpene i byen.
- Sensorene registrer bevegelser, støy og temperatur.
- Sensorene gir oss viktig informasjon som kan bidra til økt trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Trafikksensorer i Stavanger
Kort fortalt:
Hva er det sensorene gjør?
Vi har montert to typer sensorer på åtte lyktestolper i Stavanger. De registrer temperatur, lyd, lys og bevegelse.
De to sensorene:
En av sensorene er montert under selve armaturen i toppen av lyktestolpen. Denne registrerer temperatur, støynivå og lysforhold. I tillegg har den et akselerometer og et vater som måler om lyktestolpen har blitt påkjørt eller står skjevt. Sensoren har også en radar som kan registrere om det er bevegelse på vei og fortau. Sensoren kan ikke måle hastighet.
Den andre varianten er montert midt på lyktestolpen og kan måle støynivå og telle antall biler, sykler eller gående som passerer under sensoren. Sensoren kan ikke måle hastighet og lagrer ikke bilder eller video.
Hvor er sensorene?
De åtte sensorene er plassert ved:
- Mosvatnet tursti
- Sykkelstamveien ved Asser Jåttens vei
- Fisketorget
- Skansekaien
- Ved Ullandhaug skole
- Ved Auglend skole
- Sørmarkveien
- Randabergveien i krysset ved Tanke Svilands gate
Sensorene er markert med gul stjerne. Trykk på stjerna for å få informasjon om hva hver enkelt sensor registerer.
Blir noen personopplysninger lagret?
Nei. Stavanger kommune lagrer ikke opplysninger om personer eller kjøretøy. Data som blir lagret er temperatur, støynivå, bevegelser og antall biler, gående og syklende som passerer. Alle data fra sensorene vil være tilgjengelige som åpne data fra Stavanger kommune.
Hvorfor gjør kommunen dette?
Dette er et pilotprosjekt for å vurdere om trafikksensorer kan hjelpe oss med å øke trafikksikkerhet, redusere støy, og bedre fremkommeligheten for gående og syklende. Vi håper at dette kan redusere risikoen for ulykker og skape et tryggere og bedre nærmiljø.
En sensor som forteller oss at det er for mye biltrafikk langs skoleveien til barna, hjelper oss til å vurdere eventuelle tiltak.
Pilotprosjektet skal foregå i perioden sommer 2024 til sommer 2025. Dette er et av de første pilotprosjektene i sitt slag i Norge.