PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Talende web har to lesemoduser:
Pek og lytt
Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.
Marker og lytt
Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest
Fremdriftsplan for trafikksikkerhetsplanen 2025-2028
Varsel om oppstart og mulighet til å gi innspill i en tidlig fase av planarbeidet
Stavanger kommune skal oppdatere sin plan for trafikksikkerhet i kommunen. Til dette arbeidet ønsker vi dine innspill.
Fristen for å komme med innspill er 29. februar 2024.
Forslag til ny trafikksikkerhetsplan for 2025–2028 ble lagt frem til førstegangsbehandling for utvalg for utbygging 18.09.2024.
Forslag til ny trafikksikkerhetsplan for 2025-2028 ble lagt ut til høring 18.09.2024. Alle vil få mulighet til å komme med innspill til planforslaget innen 12.11.2024.
Planen er på høring til 12.11.2024. I denne perioden går kommunen gjennom alle innspillene og bearbeider planforslaget, før det legges fram for politikerne.
Varsel om oppstart og mulighet til å gi innspill i en tidlig fase av planarbeidet
Stavanger kommune skal oppdatere sin plan for trafikksikkerhet i kommunen. Til dette arbeidet ønsker vi dine innspill.
Fristen for å komme med innspill er 29. februar 2024.
2. Politisk behandling
Forslag til ny trafikksikkerhetsplan for 2025–2028 ble lagt frem til førstegangsbehandling for utvalg for utbygging 18.09.2024.
3. Høring
Forslag til ny trafikksikkerhetsplan for 2025-2028 ble lagt ut til høring 18.09.2024. Alle vil få mulighet til å komme med innspill til planforslaget innen 12.11.2024.
4. Under behandling
Planen er på høring til 12.11.2024. I denne perioden går kommunen gjennom alle innspillene og bearbeider planforslaget, før det legges fram for politikerne.
Kommunen har ansvar for investeringer, drift og vedlikehold av det kommunale veinettet. Som veieier, har kommunen også et spesifikt ansvar for trafikksikkerhetstiltak på kommunale veier. I henhold til folkehelseloven og plan- og bygningsloven har kommunen et generelt ansvar for å forebygge skader og ulykker lokalt. Kommunene har ansvar og virkemidler som kan bidra til økt innsats i det lokale trafikksikkerhetsarbeidet. De er store arbeidsgivere og kjøpere av transporttjenester. I tillegg er de eiere av barnehager og skoler.
Trafikksikkerhet handler om å kunne bevege seg trygt i sitt lokalmiljø, enten man er fotgjenger, syklist eller bilist – barn, ungdom eller voksen.
Trafikksikkerhetsplan for Stavanger kommune 2021–2024 er en revisjon av gjeldende trafikksikkerhetsplan som ble vedtatt i 2015.
Planen vil bli lagt til grunn for hele kommunens trafikksikkerhetsarbeid og prioritering av tiltak, og er en forutsetning for tildeling av trafikksikkerhetsmidler fra fylkets trafikksikkerhetsutvalg.
Trafikksikkerhetsarbeid for alle trafikantgrupper er viktige folkehelsetiltak. Trafikksikkerhetsplanen prioriterer helseperspektivet som er et satsingsområde for kommunen.
Flere sider ved trafikksikkerhetsarbeidet har koblinger til mål i Kommuneplan 2020 – 2034, slik som å:
sikre trygghet og tilgjengelighet for alle
gjøre det lettere å gå, sykle og reise kollektivt
legge til rette for et kortreist hverdagsliv
Stavanger kommunes trafikksikkerhetsarbeid bygger på regjeringens nullvisjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Visjonen følges opp og forsterkes i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018–2021 og Handlingsplan for trafikksikkerhet for Rogaland 2018–2023.
Kommunestyrets vedtak 13.01.2021, for trafikksikkerhetsplanen 2021-2024 lyder slik:
Forslag til trafikksikkerhetsplan for Stavanger kommune 2021-2024 vedtas med følgende endringer:
FV 574 i Rennesøy fra Vikevåg til Østhusvik er en svært smal vei der det går mye tungtrafikk bla fra steinbruddet på Østhusvik. Veien er også busstrase og det er svært få plasser to store biler kan passere hverandre i bredden på denne veien. Reguleringsplan for veiutvidelse på denne strekningen ble 1.gangsbehandlet i gamle Rennesøy kommune.
Veiutvidelse av FV 574 legges inn i trafikksikkerhetsplanen og spilles inn til handlingsplan for fylkesveier.
FV 611 på Sjernarøy har smal og uoversiktlig vei. Lokalt stedsnavn Tandravoll. Denne har vært inne i trafikksikkerhetsplan for Finnøy og videreføres i Stavanger kommune sin trafikksikkerhetsplan.
Finnøy kommunedel
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Fv.
Judaberg - Reilstad
Etablering av gang- og sykkelvei
Fylkeskommunen
Fv.
Leikvoll
Etablering av gang- og sykkelvei
Fylkeskommunen
Fv.
Judaberg/Lauvsnes
Etablering av gang- og sykkelvei
Fylkeskommunen
Rennesøy kommunedel
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Fv.
Fenes
Gang- og sykkelvei
Fylkeskommunen
Fv.
Hodneveien
Gang- og sykkelvei
Fylkeskommunen
Stavanger kommune søker om å bli godkjent som trafikksikker kommune.
2. Innledning
2.1. Formål
Formålet med å revidere trafikksikkerhetsplanen er å gi en helhetlig oversikt over trafikksikkerhetsforholdene i Stavanger kommune, og danne et best mulig grunnlag for prioritering av trafikksikringsmidler der risikoene for trafikkulykker er størst. Trafikksikkerhetsplanen omfatter ikke mindre trafikksikkerhetstiltak eksempelvis; ordinære fartsdempende tiltak, oppmerking av gangfelt, annen type skilting, bilsperrer m.m. Slike tiltak håndteres av de årlige driftsbudsjettene i kommunen.
Denne planen erstatter trafikksikkerhetsplanen for Stavanger kommune 2015-2019. Planen har hatt som hovedfunksjon å være et styringsverktøy for et målrettet trafikksikkerhetsarbeid i kommunen.
Under utarbeidelsen av Stavanger kommunes trafikksikkerhetsplaner har samordning med overordnede planer, spesielt Rogaland fylkeskommunes trafikksikkerhetsplan blitt vektlagt, for å sikre en rød tråd i arbeidet, fra nasjonalt til lokalt nivå. Denne strategien vil bli videreført og forsterket, spesielt siden de nasjonale føringene er blitt tydeligere og mer konkrete, bl.a. gjennom Nasjonal transportplan, Stortingsmelding 40 og «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg» 2018-2021.
2.2. Oppfølging av det tidligere bystyrets vedtak fra forrige plan
Bystyrets vedtak 16.03.2015:
Trafikksikkerhetsplanen for Stavanger 2015-2018 vedtas med følgende tillegg:
-BYS ber om at fortau i Håhammerbrautene innarbeides i neste plan.
Nytt kulepunkt side 32 i Trafikksikkerhetsplanen:
Samarbeide med skolen og FAU om kartlegging og gjennomgang av trafikksikkerheten rundt den enkelte skole.
Følgende momenter skal vurderes konkret i forbindelse med neste rullering av planen:
Hvor det skal være oppmerket sykkelfelt og hvordan det best kan tilrettelegges for sykkel i bygater.
Hvordan skoler mer aktivt kan bidra i kartleggingsarbeidet, herunder spørreundersøkelser, FAU og elevråd, for å gjøre skoleveiene tryggere.
Ber om at KMU (UMU) har innstillingen på trafikksikkerhetsplanen i fremtiden.
Stavanger har enkelte sykkelfelt som overraskende stopper uten at det er tydelig hvordan syklister skal forholde seg. Dette kan skape farlige situasjoner. Bystyret ber om at arbeidet med å rette opp slike punkter prioriteres framover.
Trafikksikkerhetsplanen viser økt antall sykkelulykker. Bystyret ønsker en mer detaljert oversikt over hvor sykler er involvert i ulykker. Informasjon kan innhentes hos legevakt og fastleger.
Fortauet ved Håhammerbrautene er lagt inn i handlingsplanen for 2021-2024.
Momentene er vurdert i planen og trafikksikkerheten ved skoler og skoleveier blir prioritert. I delen om kommunale tiltak er det lagt inn et punkt om å samarbeide med skoler og FAU for å kartlegge og gjennomgå trafikksikkerhetssituasjonen til den enkelte skole,
Sykkelseksjonen i Park og vei arbeider kontinuerlig med tilrettelegging for syklister i kommunen. Registrering av sykkelulykker er en stor utfordring da vi i dag ikke har noe godt system for rapportering. Dette gjelder spesielt for eneulykker for syklister, som man finner mer informasjon om i kapittel fire.
2.3. Organisering av trafikksikkerhetsarbeidet i Stavanger kommune
Trafikksikkerhetsarbeidet i Stavanger kommune er forankret hos kommunedirektør, og ansvaret for prosessen med å utarbeide en ny trafikksikkerhetsplan for perioden 2021 – 2024 er tillagt Park og vei. Det er av avgjørende betydning for arbeidet at den enkelte sektorleder sørger for at egne tiltak i planen blir gjennomført.
2.4. Veinett og ansvar
I Norge består veinettet av flere typer veier; riksveier, europaveier, fylkesveier, kommunale veier og private veier. Ansvaret for forvaltningen av disse veiene deles mellom flere instutisjoner.
Statens vegvesen har ansvaret for riks- og europaveier, menskommunen har ansvaret for kommunale veier. Tidligere har Statens vegvesen også hatt ansvaret for fylkesveiene, men dette ansvaret tok fylkeskommunene over 1. januar 2020.
I trafikksikkerhetsplanen vil de fysiske tiltakene kun være rettet mot offentlige veier, som derfor utelukker tiltak på private veier fra planen.
2.5 Samarbeidspartnere
Den reviderte planen er et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom kommunalavdelingene
By- og samfunnsplanlegging
Oppvekst og utdanning
Helse og velferd
Bymiljø og utbygging.
Andre bidragsytere for trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen er:
Politi
Rogaland fylkeskommune
Statens vegvesen
Trygg trafikk.
3. Nasjonale føringer i trafikksikkerhetsarbeidet
3.1. Meld. St. 40 – Samordning og organisering
Stortingsmelding 40legger vekt på at arbeidet med å bedre trafikksikkerhetenfortsatt må ha høy prioritet, med nullvisjonen som et av hovedmålene for transportpolitikken.
Meldingen viser til at mange av de enkle og mest effektive trafikksikkerhetstiltakene allerede er tatt i bruk, og at det må samarbeides mer på tversdersom ulykkestallene skal reduseres ytterligere.
3.2. Nasjonal transportplan 2018-2029
I Nasjonal transportplan 2018–2029 (Stortingsmelding 33) videreførerregjeringen nullvisjonen og legger opp til maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030.
Nasjonal transportplan inneholder for første gang et eget kapittel om barn og unge (Barnas transportplan). Regjeringen vil blant annet
legge til rette for at åtte av ti barn og unge skal velge å gå eller sykle til skolen
styrke trafikksikkerheten for barn og unge
legge vekt på barn og unges behov i planleggingen og utviklingen av transportsystemet
at det skal legges vekt på hensynet til barn og unge i lokal og regional planlegging
styrke kompetansen om trafikksikkerhet i barnehage og skole.
3.3. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018 – 2021
Nasjonal tiltaksplan følger opp målene i Nasjonal transportplan, og legger opp til maksimalt 23 hardt skadde eller drepte trafikanter i Rogaland i 2030.
3.4. Handlingsplan for trafikksikkerhet for Rogaland 2018 - 2023
Intensjonen med handlingsplanenfor trafikksikkerheten i Rogaland (pdf) er at trafikksikkerhetsarbeidet som utføres i fylket, skal være med å bidra til å nå de nasjonale målene. Handlingsplanen handler først og fremst om ikke-fysiske tiltak.
3.5. Folkehelsemeldingen
Folkehelsemeldingen (2018–2019)sier at trafikkulykker er et betydelig folkehelseproblem.Trafikksikkerhet og forebygging av ulykker står nevnt i meldingen.Det er et nasjonalt mål at 80 prosent av alle barn og unge skal gå eller sykle til skolen. Dette målet kan folkehelsearbeidet bidra til å nå. Folkehelsearbeoidet skal også bidra til at folk har tilgang til trygg transport.
3.6. Regionalplan for folkehelse i Rogaland 2013 – 2017
Ett eksempel på tiltak er at flere kommunerskal oppnå status som Trafikksikker kommune (en ordning i regi av Trygg Trafikk). Målet er å forankre trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen for å få et bredt og helhetlig arbeid med trafikksikkerhet.
Utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune vedtok 12.11.2019 at kommunen skal søke om å bli godkjent som Trafikksikker kommune.
4. Ulykkessituasjonen og utviklingen i Stavanger kommune
Kostnader av trafikkulykker
Ulykker og skader i trafikken påfører menneskene som rammes store lidelser, og påfører samfunnet store kostnader. Fra statistikken for forsikringsutbetalinger kan vi anslå at veitrafikkulykkene i Norge i 2016 kostet samfunnet om lag 24,2 mrd. kr. Helse- og omsorgstjenestene i kommunene må ta mye av regningen. Det lønner seg derfor å forebygge.
Registrering av ulykker
I tillegg til de registrerte trafikkulykkene forekommer det også et høyt antall trafikkrelaterte skader som ikke registreres. De inngår derfor ikke i den offisielle ulykkesstatistikken, fordi de ikke blir rapportert til politiet. Dette gjelder spesielt for ulykker på sykkel og til fots, der ingen andre er involvert (eneulykker).
En kartlegging viser at 2184 syklister fikk behandling bare på Oslo skadelegevakt i 2014. De aller fleste ulykkene skjedde i trafikken. Samme år var det offisielle antallet sykkelulykker for hele landet «kun» 555. En tilsvarende kartlegging viser at over 6000 fotgjengere ble behandlet for skader i 2016. Svært mange av skadene skjedde på glatt føre om vinteren, og kunne derfor sannsynligvis vært forebygget gjennom bedre vedlikehold på veiene våre, særlig gjennom måking og strøing. Tall for Stavanger kommune foreligger ikke.
Underrapportering av trafikkulykker er et problem, ettersom grunnlaget for forebyggende arbeid blir feil. Det arbeides på nasjonalt nivå med å lage et register, hvor blant andre fastleger og legevakt må rapportere inn årsaker til behandling av skader.
Utvikling i Stavanger
I området som utgjør nye Stavanger ser man en reduksjon i antall trafikkulykker samtidig som antall personer som blir drept eller hard skadd i trafikken har en svak økning. Fra 2013-2018 var det 571 trafikkulykker i Stavanger, den tidligere perioden 2007-2012 hadde 743 ulykker. Dette utgjør en reduksjon på 172 ulykker eller 23%.
I perioden 2013-2018 ble 60 personer hard skadd eller drept i trafikkulykker i Stavanger, tallene for perioden 2007-2009 var 57. I begge periodene har 11 personer blitt drept i trafikken, den lille økningen skyldes at det har vært flere personer som har blitt hard skadd i den siste perioden. Disse tallene er hentet fra SSB og baseres på politirapporter. Vi skal senere se nærmere på ulykkene fra 2013-2018 i kapittel 4.2.
4.1. Trafikale utfordringer i kommunen
De trafikale utfordringene i landet varierer fra sted til sted. Etter kommunesammenslåingen med Rennesøy og Finnøy har Stavanger kommune fått nye trafikale utfordringer. I boligområdene i Stavanger skaper hekker og vegetasjon trafikkfarlige situasjoner. På de nye kommunedelene er utfordringene annerledes, her vil det være viktigere å etablere rekkverk på landeveiene og etablere et trafikksikkert tilbud til gående og syklende.
En utfordring som gjelder hele kommunen er det høye antallet trafikanter som bryter trafikkreglene, særlig når det gjelder fart, rus og bilbeltebruk. Dette skaper farlige trafikksituasjoner og viser at endring av atferd og holdning er en viktig del av trafikksikkerhetsarbeidet.
Hekker og vegetasjon
En viktig forutsetning for en trygg ferdsel i trafikken er at trafikantene har fri sikt og blir sett. Om våren og sommeren når vegetasjonen vokser raskt og ungene ferdes til og fra skolen, er høy og bred vegetasjon en utfordring for trafikksikkerheten.
Den reduserer sikten til trafikkantene, gjemmer trafikkskilt, hindrer fri ferdsel på fortau og presser myke trafikanter ut i veibanen.
Statens vegvesen:
- Tre av ti dødsulykker på sykkel skyldes dårlig sikt. Ofte er det hekk, busker og vegetasjon som hindrer oversikt.
Klipp skoleveien trygg!
Figur 1: Uklipte hekker kan presse fotgjengere ut i veibanen.
Stavanger kommune er ansvarlige for drift og vedlikehold av de kommunale veiene. Dette inkluderer et ansvar for god sikt og trygg ferdsel. Men kommunens handlingsrom er begrenset når trafikkfarlig vegetasjon i veikryss og ved utkjørsler vokser på privat eiendom.
Det er grunneier som er ansvarlig for at vegetasjonen på egen eiendommen ikke skaper trafikkfarlige situasjoner. Stavanger kommune har ansvar for å se til at grunneierne faktisk holder vegetasjonen på egen eiendom (jf. naboloven), og så lav at det er fri sikt ved utkjørsler og kryss (jf. veglova).
Å følge opp vedlikehold av vegetasjon er arbeidskrevende. Kommunen er derfor helt avhengige av innbyggernes innsats for å sikre at kommunale veier har god sikt og er trafikksikre for alle som ferdes.
Stavanger kommune mottar hvert år mange søknader om etablering av gangfelt. Gangfelt etableres i første rekke som et tiltak for å bedre fremkommeligheten for fotgjengere og ikke som et trafikksikkerhetstiltak. I den faglige vurderingen ved etablering av gangfelt benyttes gangfeltkriteriene i Statens vegvesens håndbok V127 (pdf). Antall kjøretøy og antall kryssinger på det aktuelle stedet for et gangfelt er avgjørende for behovet om å etablere gangfeltet.
Intensivbelysning er en type belysning som endrer kontrasten ved å lyse direkte på fotgjengerne, slik at de blir mer synlige når de krysser veien. Intensivbelysning bidrar til at det blir tryggere å krysse gangfelt. Ved oppmerking av nye gangfelt etableres det intensivbelysning på det nye gangfeltet og omliggende gangfelt. Grunnen til dette er at de andre gangfeltene i nærheten ikke skal få mindre oppmerksomhet og av den grunn bli mindre trafikksikre enn de nye gangfeltene med intensivbelysning. Stavanger kommune har budsjett til å intensivbelyse 6-8 gangfelt årlig. Innkomne søknader angående gangfelt og intensivbelysning behandles kontinuerlig gjennom hele året. Kommunen har i dag en fremdriftsplan for intensivbelysning som varer frem til 2023, men ved behov kan ekstrabestillinger komme i tillegg. Områdene rundt skoler og barnehager har høyeste prioritet.
Hjertesoner
Stavanger kommunestyre vedtok i desember 2019 at vi skal arbeide for å innføre hjertesoner ved skolene i Stavanger. Hjertesone, et konsept i regi av Trygg Trafikk, handler om å redusere trafikken rundt skolene for å forebygge farlige trafikksituasjoner. Det etableres steder utenfor hjertesonene, der barna blir sluppet av og hentet (droppsoner). Barna må demed gå litt mer for å komme seg til og fra skolen. Dette er positivt for folkehelsa og trafikksikkerheten, men har i andre kommuner vist seg å være noe utfordrende å få foresatte med på.
Vellykkede hjertesoner avhenger av at foresatte er positive til å ikke kjøre barna helt til skolen og at skolen og foredregrupper legger ned betydelig innsats i kampanjen lokalt.
Elektriske sparkesykkel
Flere ulykker har oppstått på elektriske sparkesykler. Dette skyldes blant annet at de går fort, de er stillegående og det kjøres ofte på fortau. Vår oppfatning er at det er mangel på respekt for trafikkreglene og lite hjelmbruk.
Sparkesykkelaktørerer plasser ut sparkesykler på strategiske steder som ikke nødvendigvis er godt nok tilrettelagt for det. Brukerne har liten forståelse for hvor det er trygt å sette fra seg sparkesykkelen etter bruk. Det blir ikke tatt hensyn til universell utforming. Dette går spesielt utover svaksynte og funksjonshemmede.
Risikoatferd i trafikken
Alle dødsulykker i landet blir vurdert av Ulykkesanalysegruppene (UAG) til Statens Vegvesen. De studerer blant annet hvilke faktorer som er involvert i ulykkene. Det skilles mellom faktorer som medvirker til å forårsake ulykken og faktorer som påvirker skadegraden av ulykken.
Statens Vegvesens rapport fra 2018 viser at de vanligste medvirkende faktorene i dødsulykkene fra 2005-2018 er manglende førerdyktighet (52%), for høy fart (41%), ruspåvirkning (22%) og tretthet (13%). I tillegg til faktorer knyttet til trafikanten kan forhold tilknyttet veg, kjøretøy, vær og sikt være faktorer som medvirker til å forårsake ulykkene.
Når ulykken har skjedd er det flere faktorer som påvirker skadeomfanget. Rapporten fra 2018 viser at fra 2005-2018 så er manglende eller feil bruk av bilbelte en sannsynlig faktor i 39% ulykkene, feil eller manglende bruk av hjelm (MC) (19%) og for høy fart (37%).
Resultatene viser at dersom alle fulgte fartsgrensen, kjøre uten ruspåvirkning og brukte nødvendig sikkerhetsutstyr kunne antallet drepte i trafikken vært sterkt redusert. Å redusere risikoatferden blant trafikanter er derfor en viktig del av kommunens og politiets trafikksikkerhetsarbeid.
4.2. Ulykkessituasjonen i kommunen 2013-2018
I Stavanger er det i perioden 2013-2018 registrert 559 trafikkulykker. I 13 av ulykkene har personer blitt drept eller meget alvorlig skadd. Til sammen har 17 personer blitt drept eller meget alvorlig skadd. Statistikken er hentet fra Statens Vegesen, og gjelder området som i dag tilsvarer nye Stavanger. I denne statistikken deles ulykkene inn i ulike alvorlighetsgrader, avhengig av omfanget av skaden på trafikanten. Merk at alvorlighetsgraden er forskjellig fra tallene fra SSB som vi så på tidligere i kapittelet.
Drepte regnes som alle som dør innen 30 dager etter ulykkesdato av skader påført i ulykken
Meget alvorlig skadde er personer med skader av en slik art at personens liv en tid er truet eller har skader som fører til varig og alvorlig mén
Alvorlig skadde er personer med større, men ikke livstruende skader
Lettere skadde er personer med mindre brudd, skrammer osv. som ikke trenger sykehusinnlegging
Involverte trafikantgrupper
Trafikkulykker 2013-2018 i Stavanger fordelt etter trafikant
Trafikant
Antall ulykker
Antall ulykker med drepte/meget alvorlig skadd
Fotgjenger eller akende involvert
95
6
Sykkelulykke
102
1
MC-ulykke
87
3
Bilulykke
275
3
Totalt
559
13
Tabellen over viser at fotgjengere eller akende er involvert i 95 ulykker hvor 6 av dem er alvorlige hvor personer har blitt drept eller meget alvorlig skadd. Dette er forholdsvis høye tall sammenliknet med de andre trafikantgruppene. I samme periode har det vært 102 sykkelulykker, en av dem karakteriseres som alvorlig. Det er registrert 87 MC-ulykker, hvor 3 ulykker er alvorlige. Antall bilulykker utgjør nesten halvparten av alle de registrerte ulykkene, men har forholdsvis få antall alvorlige ulykker.
Tallene gir oss et innblikk i hvilke ulykker som har skjedd. Vi ser at det skjer flest bilulykker, men at denne trafikantgruppen har forholdsvis få alvorlige ulykker. Fotgjengere er trafikantgruppen som er oftest involvert i alvorlige ulykker.
Ulykkestype
Ulykkene kan også kategoriseres etter ulykkestype. Nedenfor viser tabell 2 en oversikt av ulykkestypene for de mest alvorlige ulykkene i Stavanger. Man ser at utforkjøring og ulykker med fotgjengere har vært de ulykkestypene som gir mest alvorlige konsekvenser. Nasjonalt er det møteulykker og utforkjøringsulykker som dominerer dødsulykkene.
Alvorlige trafikkulykker i Stavanger 2013-2018 fordelt etter ulykkestype
Ulykkestype
Antall ulykker m/drepte eller meget alvorlig skadde
Utforkjøring
3
Kryssende kjøreretning
0
Samme kjøreretning
1
Motsatt kjøreretning
2
Fotgjenger innblandet
6
Andre uhell
1
Totalt
13
Ulykkespunkt- og strekninger
Ulykkespunkt og -strekninger er steder som er særlig belastet med trafikkulykker i løpet av en femårsperiode. Fra 01.01.2014 til 31.12.2018 er det i Stavanger registrert seks ulykkespunkt og fire ulykkesstrekninger. Ingen av registreringene er på kommunale veier. De mest belastede veiene er Fv.44 Hillevågsveien og motorveien E39 som begge har både ulykkespunkt- og strekninger.
Figur 1 Ulykkespunkt og -strekninger 2014-2018. Kilde: https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:nib/@-33054,6570160,11/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~6968~verdi~(~'2014-01-01)))~id~717)~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~6956~verdi~(~'2014-01-01)))~id~716))
Ulykkespunkt: Et ulykkespunkt er definert som en strekning på inntil 100m med minst 4 personskadeulykker i løpet av 5 år.
Sted
Vei
Antall ulykker
Kommentar
Henrik Ibsens gate, strekket fra Gunnar Warebergs gate og nordover
E39
5
Hillevågsveien, rundkjøringen ved Haugåsveien
Fv.44
5
Motorveien, E39 gjennom Auglendstunnelen
E39
4
Lagårdsveien, strekningen forbi Falcks gate
Fv.44
4
Hillevågsveien, strekning forbi Sandvikveien
Fv.44
4
Rundkjøring Ullandhaugveien 440
Fv.440
4
Ulykkesstrekning: En ulykkesstrekning defineres som en strekning på inntil 1 km hvor det har skjedd minst 10 personskadeulykker i løpet av 5år.
Sted
Veg
Antall ulykker
Kommentar
Henrik Ibsens gate, Tjensvollkrysset og sørover
E39
12
Hillevågsveien, fra Falcks gate til rundkjøringen med Haugåsveien
Fv. 44
10
Madlaveien, fra Bergelandstunnelen frem til rundkjøringen ved E39
Fv. 441
10
Motorveien forbi Forusbeen
E39
10
4.3. Ulykkessituasjonen i kommunedelene (2013-2018)
4.3.1 .Rennesøy
Rennesøy kommunedels veinett kjennetegnes av E39 og de to undersjøiske tunellene Byfjordtunnelen og Mastrafjordtunnelen. Det er flest ulykker på E39, hvor også de fleste alvorlige ulykkene finner sted. I løpet av perioden er det registrert tre dødsulykker på Rennesøy, to av dem på E39 og den siste på en fylkesvei.
Oversiktskart over ulykkessteder: Rennesøy
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
0
0
Sykkelulykke
0
0
MC-ulykke
4
1
Bilulykke
28
2
Totalt
32
3
4.3.2. Finnøy
Det er registret åtte ulykker i kommunedelen Finnøy. Av disse er en dødsulykke med fotgjenger og en meget alvorlig ulykke med MC. Begge ulykkene skjedde på Sjernarøyene. De andre ulykkene er fordelt på øyene Fogn, Ombo og Finnøy.
Oversiktskart over ulykkessteder: Finnøy
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
1
1
Sykkelulykke
1
0
MC-ulykke
3
1
Bilulykke
3
0
Totalt
8
2
4.3.3. Hundvåg
Fastlandsforbindelsen og Hundvåg Ring er begge en del av fylkesvei 4566 og utgjørhovedveinettet i kommunedelen. Det er registrert 33 ulykker, de fleste på fylkesveinettet. Det er registrert tre alvorlige ulykker: To bilulykker på fylkesvei og en fotgjengerulykke på kommunal vei.
Oversiktskart over ulykkessteder: Hundvåg
Ulykkestype
Antallulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
5
0
Sykkelulykke
6
0
MC-ulykke
6
0
Bilulykke
16
0
Totalt
33
0
4.3.4. Tasta
E39 går gjennom kommunedelen, og er en viktig forbindelse mellom nord og sør. Tasta har også flere fylkesveier, som binder kommunedelen sammen. Det er registrert 38 ulykker i bydelen,de fleste på E39 eller fylkesveiene. Ingen er blitt drept, men én person ble meget alvorlig skadd i en sykkelulykke på kommunal vei. Det er også registrert tre ulykker med alvorlig skadde, alle var MC-ulykker på fylkesvei.
Oversiktskart over ulykkessteder: Tasta
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
0
0
Sykkelulykke
10
1
MC-ulykke
11
0
Bilulykke
17
0
Totalt
38
1
4.3.5. Hillevåg
Hillevåg utgjør et stort område med mye trafikk. E39 går gjennom hele kommunedelen fra nord til sør. Flere fylkesveier forbinder området, både nord-sør og øst-vest. Det er registrert 131 ulykker i Hillevåg kommunedel. 45 av dem er knyttet til E39 eller av- og påkjøringsrampene til E39. 25 av ulykkene er registrert på fylkesvei 44 Hillevågsveien.
Tre personer er blitt drept i trafikken, to av dem er fotgjengere og én på MC. En av dødsulykkene er registrert på det kommunale veinettet og de to andre er registrert på fylkesvei. Det er registrert seks alvorlige ulykker, to av dem på fylkesvei 44 Hillevågsveien, en på E39 mellom Motorveien og Tjensvollkrysset, og de siste tre på det kommunale veinettet.
Oversiktskart over ulykkessteder: Hillevåg
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Forgjenger eller akende involvert
22
2
Sykkelulykke
22
0
MC-ulykke
16
1
Bilulykke
71
0
Totalt
131
3
4.3.6. Hinna
E39 og fv.44 Boganesveien på Hinna er to viktige veiakser som går fra nord til sør. Disse aksene blir sammenkoblet av fv.44 Diagonalen og fv. 4526 Forusbeen, som knytter veinettet fra øst til vest sammen. Det er registrert 113 ulykker i kommunedelen. 50 av disse er knyttet til motorveien E39 og veiens av- og påkjøringsramper. 19 av ulykkene er på fv. 44 Boganesveien og Gauselveien. Det er registrert fem alvorlige ulykker, hvorav tre med fotgjenger, en med syklist og en medMC-fører.
Oversiktskart over ulykkessteder: Hinna
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller meget alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
17
0
Sykkelulykke
17
0
MC-ulykke
16
0
Bilulykke
63
0
Totalt
113
0
4.3.7. Eiganes og Våland
Hovedtrafikkårene gjennom Eiganes og Våland er E39, som går nord- sør og rv. 509 Madlaveien, som går øst-vest. Blant de viktigste fylkesveiene er Løkkeveien og Lagårdsveien, som også har flere ulykker. Det er registrert 87 ulykker i kommunedelen, de fleste av dem i sentrumsområdet og på fylkesveinettet. To dødsulykker er registrert på det kommunale vegnettet, hvor de drepte har vært en fotgjenger og en bilist. Det er også registrert en ulykke i sentrum, der en fotgjenger ble meget alvorlig skadd.
Oversiktskart over ulykkessteder: Eiganes og Våland
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller meget alvorlig skadet
Fotgjenger eller akende involvert
17
2
Sykkelulykke
22
0
MC-ulykke
17
0
Bilulykke
31
1
Totalt
87
3
4.3.8. Storhaug
Storhaug har få fylkesveier og en stor andel kommunale veier. Rv. 509 Bergelandstunnelen og Fv. 4564 Storhaugtunnelen er viktige forbindelser mellom øst og vest. Haugesundsgata er en viktig forbindelse mellom nord og sør. Det er registrert 58 ulykker i kommunedelen, flest på det kommunale veinettet. Det er ingen drepte, men en fotgjenger ble meget alvorlig skadd i sentrum. Forøvrig er det registrert fem alvorlige ulykker, hvor to var fotgjengerulykker i sentrum. De tre resterende er registrert i Lervigsområdet, som MC, bil- og sykkelulykke.
Oversiktskart over ulykkessteder: Storhaug
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
20
1
Sykkelulykke
9
0
MC-ulykke
4
0
Bilulykke
25
0
Totalt
58
1
4.3.9. Madla
Den viktigste trafikkforbindelsen i Madla kommunedel er Revheimsveien og Madlaveien, som knytter Kvernevik sammen med Stavanger sentrum. Det er registrert 59 trafikkulykker i kommunedelen, 25 av dem på rv. 509 Revheimsveien. De fleste ulykkene har funnet sted på enten riksvei eller fylkesvei. I løpet av perioden har ingen blitt drept eller meget alvorlig skadet i trafikken. Sju av ulykkene er registrert som alvorlige. Av disse var tre fotgjengerulykker, tosykkelulykker og to MC-ulykker.
Oversiktskart over ulykkessteder: Madla
Ulykkestype
Antall ulykker
Drepte eller meget alvorlig skadde
Fotgjenger eller akende involvert
13
0
Sykkelulykke
15
0
MC-ulykke
10
0
Bilulykke
21
0
Totalt
59
0
5.Mål og strategi
5.1. Mål
Nullvisjonen
Nullvisjonen, om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken, ligger til grunn og setter mål for trafikksikkerhetsarbeidet i Stavanger kommune. Nullvisjonen har et etappemål om at det i 2030 skal maksimalt være 350 drepte eller hardt skadde i trafikken. Stavanger kommune vil bidra til at dette målet blir nådd.
Stavangers mål for trafikksikkerhet
For perioden 2021-2024 vil trafikksikkerhetsarbeidet i Stavanger kommune ha som mål å
Redusere antall ulykker for hvert år
Ha en sammenhengende periode på 12 måneder uten drepte eller meget alvorlig skadde i vegtrafikken
Redusere konsekvensen av de ulykkene som skjer.
Nullvekstmålet gir utfordringer for nullvisjonen
Nullvekstmålet tar sikte på at veksten i persontransporten i de store byene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette betyr at persontransporten med bil ikke skal økes, samtidig som andelen som går eller sykler vil vokse. Ettersom myke trafikanter er en sårbar gruppe i trafikken, kan dette målet komme i konflikt med nullvisjonen. Det vil derfor være ekstra viktig å sørge for trafikksikkerheten til fotgjengere og syklister fremover.
5.2.Strategi
For å oppnå kommunens trafikksikkerhetsmål vil trafikksikkerhetsarbeidet ha fem hovedstrategier.
Hovedstrategier
Utbedre farlige strekninger og punkt.
Høy standard på drift og vedlikehold av veinettet for alle trafikanter.
Jobbe for å bli godkjent som trafikksikker kommune.
Fremme gode holdninger og god atferd i trafikken.
Tiltak rettet mot utsatte trafikantgrupper.
Utbedre farlige strekninger og punkt
Den første hovedstrategien vil være å utbedre farlige strekninger og punkt langs veiene. Vi skalspesielt sette inn tiltak på strekninger og punkt som kommunen vurderer har høyere ulykkesrisiko enn andre steder, og med det forebygge ulykker.
Høy standard på drift og vedlikehold
Stavanger kommune vil fortsette satsingen på god drift og vedlikehold av veiene, med godt vedlikehold og rask utbedring av veinettet for gange, sykkel og kjøretøy. Kommunen fortsetter å prioritere strøing og brøyting av hovednettet for syklistene like høyt som hovedveiene for bilistene. For alle trafikanter er god sikt viktig for sikkerheten. Derfor vil vi spesielt arbeidet med å sørge for at de mange hekkene i boligområdene i Stavanger klippes etter gjeldende norm.
Trafikksikker kommune
For å bli godkjent som trafikksikker kommune,må kommunenblant annet sørge for atskoler og barnehager blir godkjente som trafikksikre av Trygg Trafikk. Dette innebærer at skolene skal ha integrert trafikkopplæring i tråd med kunnskapsløftets kompetansemål. Barnehagene skal blant annet ha opplæring i trafikkreglene for fotgjengere og bruk av sansene i trafikken. Skolene skal også fortsette sitt arbeid med å få flere barn til å gå til skolen gjennom motiverende kampanjer.
Fremme gode holdninger og atferd i trafikken
Kommunen skal arbeide kontinuerlig for å fremme gode holdninger og trygg atferd i trafikken, i samarbeid med politiet, parkeringsselskap og andre instanser. Forebygging starteri barnehage og skole. Ute i trafikken er politiets innsats viktig, spesielt for å unngå at sjåfører er påvirket av rus, bryter fartsgrenser ogkjører uten korrekt bruk av sikkerhetsutstyr.
Kommunen skal jobbe for å utarbeide restriksjoner for utleie av elektriske sparkesykler, såkalt "Geofencing". Det er per idag mulig å legge inn soner hvor sparkesyklene må kjøre saktere, soner hvor sparkesyklene slår seg av og soner hvor det ikke er mulig å parkere sparkesyklene. Kommunen skal finne smarte utplasseringssteder/parkeringsområder og legge til rette, slik at stedene blir trygge med stativ og evt. lademuligheter.
Tiltak rettet mot utsatte trafikantgrupper
Barn og unge til fots, unge førere, eldreog personer med nedsatt funksjonsevnerer utsatt i trafikken og møter ulike utfordringer. Derfor er det viktig med tiltak rettet mot disse trafikantgruppene.
6. Handlingsplan del 1 - Holdningsskapende tiltak
I den Nasjonale tiltaksplanen (2018-2021) er det satt mål for tilstandsutvikling innenfor områder der tilstandsendringer er av vesentlig betydning for utviklingen i antall drepte og hardt skadde. Tilstandsmålene er satt innenfor 13 ulike innsatsområder.
I dette kapittelet gjengir vi 10 nasjonale tilstandsmål og innsatsområder som Stavanger kommune finner det mest relevant å jobbe videre med. Under hvert av områdene har vi konkretisert de kommunale tiltakene som skal bidra til å nå de nasjonale målene.
6.1. Fart
Nasjonale mål:
Fart (Kapittel 4.2)
Andel av kjøretøy som overholder fartsgrensen
57.2% (2016)
72% (2022)
Rus (Kapittel 4.3)
Andel av trafikkarbeid som utføres under påvirkning av alkohol over 0,2 promille
0,2% (2016/2017)
0,1% (2026)
Rus (Kapittel 4.3)
Andel av trafikkarbeidet (all kjøring på vei) som utføres under påvirkning av narkotika over straffbarhetsgrensen
0,6% (2016/2017)
0,4% (2026)
Kommunale tiltak:
Kommunen skal, som arbeidsgiver, påvirke sine ansatte i tjeneste til å opptre med minst mulig risiko i trafikken.
Kommunen skal ha utarbeidet retningslinjer for tjenestereiser og forankret disse i alle sektorer.
Trafikksikkerhet skal være årlig tema i kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU).
Kommunen, som kjøper av ulike tjenester, skal stille krav til samarbeidspartnere om trafikksikker adferd (transporttjenester og vei- og vedlikeholdstjenester). Disse innarbeides i anbudsdokumentene.
Kommunens ansatte gjennomfører e-læringskurs i trafikksikkerhet og HMS (utviklet på KS-læring plattform av Trygg Trafikk som ble tilgjengelig ved årsskiftet 2018/2019)
6.2. Rus
Nasjonale mål:
Rus (Kapittel 4.3)
Andel av trafikkarbeidet som utføres under påvirkning av alkohol over 0,2 promille
0,2%(2016-2017)
0,1% (2026)
Rus (Kapittel 4.3)
Andel av trafikkarbeidet som utføres under påvirkning av narkotika over straffbarhetsgrensen
0,6% (2016-2017)
0,4% (2026)
Kommunale tiltak:
Kommunen skal arbeide aktivt for å forhindre at ansatte er påvirket av rusmidler i tjenesten.
Ved kjøp eller leasing av nye biler skal alkolås innarbeides som en del av anbudsgrunnlaget.
6.3. Bilbeltebruk
Nasjonale mål:
Bilbelte/sikring av barn i bil (kapittel 4.4)
Andel førere og forsetepassasjerer som bruker bilbelte i lette kjøretøy
97,2% (2017)
98% (2022)
Bilbelte/sikring av barn i bil (kapittel 4.4)
Andel barn i alderen 1 – 3 år som er sikret bakovervendt i bil
63% (2017)
75% (2022)
Bilbelte/sikring av barn i bil (kapittel 4.4)
Andel førere av tunge kjøretøy som bruker bilbelte
84,3% (2017)
95% (2022)
Kommunale tiltak:
Kommunen skal alltid velge busser med 3-punktsbelte ved leie av busser til transport i regi av kommunen.
Kommunen har, i retningslinjene for tjenestereiser, en forventning om at alle kommunalt ansatte bruker bilbelte ved transport i tjeneste, der bilbelte finnes.
Helsestasjonenes virksomhet skal styrke informasjonen på temaet barn i bil, og da spesielt om at barna skal sitte sikret bakovervendt i bil til de er fire år.
Kommunen, gjennom de kommunale barnehagene, gjennomfører tiltak for å informere om sikring av barn i bil (materiell / kampanje gjennom Trygg Trafikk)
Kommunen skal kartlegge særlig farlige skoleveier.
Kommunen skal arbeide for trafikksikre soner rundt skolene (Hjertesone).
Kommunen skal begrense muligheten for å kjøre inn på skoleområder.
Samarbeide med skolen og FAU om kartlegging og gjennomgang av trafikksikkerheten rundt den enkelteskole.
Kommunen skal legge til rette for at flere kan sykle eller gå til skolen.
De kommunale barnehagene skal være godkjent som Trafikksikker barnehage.
Skolene skal være godkjent som Trafikksikker skole.
Skolene skal sørge for god sykkelopplæring i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet.
6.5. Ungdom og unge førere
Nasjonale tilstandsmål:
Ungdom og unge førere (kapittel 5.3)
Risiko for bilførere i aldersgruppen 18-19 år for å bli drept eller hardt skadd per kjørte kilometer
30% A
Kommunale tiltak:
Kommunen skal sørge for at alle ungdomsskolene har nødvendig kompetanse for å tilby valgfaget trafikk med trafikalt grunnkurs på ungdomstrinnet
6.6 Eldre trafikanter og trafikanter med funksjonsnedsetterlser
Nasjonale tilstandsmål:
Eldre trafikanter og trafikanter med funksjons-nedsettelser (Kapittel 5.4)
Risiko for bilførere i aldersgruppen 75+ for å bli drept eller hardt skadd per kjørte kilometer
- 30 A
Eldre trafikanter og trafikanter med funksjons-nedsettelser(Kapittel 5.4)
Risiko for fotgjengere i aldersgruppen 75+ for å bli drept eller hardt skadd i trafikkulykker per gåtte kilometer
- 30 A
A = Reduksjon i perioden 2018-2021 sammenlignet med perioden 2013-2016
Kommunale tiltak:
Kommunen skal legge til grunn universell utforming ved fysisk utforming av veier og gangfelt, for å ivareta eldre trafikanter og trafikanter med funksjonsnedsettelser.
6.7. Gående og syklende
Nasjonale tilstandsmål:
Gående og syklende (Kapittel 6.2)
Antall kilometer i tilknytning til riksveg og fylkesveg som tilrettelegges spesielt for gående og syklende
Samlet i planperioden: 165 km på riksveg (2018-2021) A
Samlet i planperioden: 230 km på fylkesveg (2018-2021)
Gående og syklende (Kapittel 6.2)
Andel syklister som bruker sykkelhjelm
58,8% (2017)
70% (2022)
Gående og syklende (Kapittel 6.2)
Andel fotgjengere som bruker refleks på belyst veg i mørke
40% (2017)
50% (2022)
Kommunale tiltak:
Helsestasjonene, barnehagene og skolene skalinformere om betydningen av at syklister og fotgjengere bruker personlig verneutstyr i trafikken (sykkelhjelm, refleks).
6.8. Kjøretøyteknologi
Nasjonale tilstandsmål:
Kjøretøyteknologi (Kapittel 8.3)
Andel av trafikkarbeidet som utføres med biler som har automatisk nødbrems (AEB)
14.4% D (2017)
25% (2022)
Kjøretøyteknologi (Kapittel 8.3)
Andel av trafikkarbeidet som utføres med biler som har feltskiftevarsler
39,2% D (2017)
52% (2022)
Kjøretøyteknologi (Kapittel 8.3)
Andel av trafikkarbeidet som utføres med biler som har automatisk nødbrems for å forhindre kollisjon med fotgjengere og syklister (fotgjenger-AEB)
14,4% D (2017)
25% (2022)
D = Estimert andel i 2017 basert på beregninger gjort i 2015 (TØI-rapport 1450/2015 Førerstøttesystemer - Status potensial for fremtiden)
Kommunale tiltak:
Kommunen skal i anbudsreglementet,ved kjøp og leasing, legge inn krav om automatisk nødbrems, feltskiftevarsler og fotgjengervarsler i kjøretøyene.
6.9. Systematisk trafikksikkerhetsarbeid i offentlig og privat sektor
Nasjonale tilstandsmål:
Systematisk og samordnet trafikksikkerhets-arbeid i fylkes-kommuner og kommuner (Kapittel 9.2)
Antall kommuner som er godkjent som Trafikksikre kommuner
Møteulykker og utforkjørings-ulykker (Kapittel 7.2)
Andel av trafikkarbeidet på riksveger med fartsgrense 70 km/t eller høyere som foregår på møtefrie veger
49% per 01.01.2018
54,1% per per 01.01.2022
Møteulykker og utforkjørings-ulykker (Kapittel 7.2)
Antall km riksveg med fartsgrense 70 km/t eller høyere som er gjennomgått og som tilfredsstiller minstestandarden i NTP med tanke på å forhindre alvorlige utforkjøringsulykker
1500 km utbedres i perioden 2018-20223
De fysiske trafikksikkerhetstiltakene er presentert i neste kapittel.
7. Handlingsplan del 2 - Fysiske tiltak
De kommende fire årene vil Stavanger kommune gjennomføre de fysiske tiltakene som er listet opp i dette kapittelet, for å bedre trafikksikkerheten:
Etter oversikten over de kommunale tiltakene kommer en oversikt over prosjekter som er lagt inn i Bymiljøpakken sitt handlingsprogram 2021-2024, og som skal utføres i Stavanger kommune. Disse prosjektene finansieres avBymiljøpakken.
7.1 Tiltak
Generelt
Utbedring av avkjørsler langs kommunale veier som mangler tydelig definering av vikepliktsforhold.
Hundvåg
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Størjeveien/Skeiehagen
Oppstramming av veikryss
Stavanger kommune
Kv.
Lundebakken
Regulering pågår. Etablering av fortau
Stavanger kommune
Kv.
Skipsbyggergata
Etablering av hente- og avleveringsplass
Stavanger kommune
Tasta
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Neptunveien
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Kv.
Granlibakken
Ønske om etablering av fortau, ikke regulert. Oppstramming av kryss.
Stavanger kommune
Kv.
Esbjerggata
Reetablering av fortau
Stavanger kommune
Kv.
Midtunveien /Soltunveien
Etablering av adkomstforbindelse mellom Midtunveien og Soltunveien.
Stavanger kommune
Hillevåg
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Sjøhagen
Bygging av fortau og undergang
Stavanger kommune
Kv.
Haugåstunet
Fortau fra Shell stasjon til Auglend barnehage
Stavanger kommune
Kv.
Tjensvoll skole
Etablering av hente- og avleveringsplass ved skolen
Stavanger kommune
Kv.
Henrik Ibsens gate
Utbedre parkeringsplassen/vareleveringen ved Brustadbua.
Stavanger kommune
Kv.
Hamneveien
Etablering av fortau, regulert.
Stavanger kommune
Kv.
Gunnar Warebergs gate
Etablering av fortau, regulert
Stavanger kommune
Madla og Kvernevik
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Kommunale gater
Klipping av hekker i Madla bydel i denne handlingsplanperioden
Stavanger kommune
Kv.
Bjørn Farmans gate
Etablering av fortau. mellom Engveien og Bergljots gate, regulert
Stavanger kommune
Kv.
Håhammerbrautene
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Eiganes og Våland
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Fv.
Gustav Vigelands vei/Nedre Stokkavei
Utbedring av kryss og etablering av fortau
Statens vegvesen
Kv.
Falcks gate
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Kv.
Øvre Stokkavei
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Kv.
Kaptein Langes gate
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Storhaug
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Dalaneveien
Etablering av fortau.
Stavanger kommune
Kv.
Hjelmelandsgata
Etablering av fortau.
Stavanger kommune
Kv.
Boktrykker Dreyers gate
Etablering av fortau.
Stavanger kommune
Kv.
Sandeidgata
Etablering av fortau ved skolegård
Stavanger kommune
Kv.
Erfjordgata
Etablering av fortau
Stavanger kommune
Hinna
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Godeset skole
Etablering av hente- og avleveringsplass ved Godeset skole.
Stavanger kommune
Kv.
Solliveien
Etablering av fortau.
Stavanger kommune
Kv.
Gauselvågen
Fortau, gang og sykkelvei
Stavanger kommune
Kv.
Markveien
Etablering av regulert fortau.
Stavanger kommune
Kv.
Telemarkssvingen/ Sevjebråtet
Adkomstforbindelse mellom Telemarksvingen og Sevjebråtet
Stavanger kommune
Kv.
Traktbegerveien
Utbedring av gangvei
Stavanger kommune
Kv.
GS-vei mellom Dronningåsen og Eikesetveien
Belysning
Stavanger kommune
Rennesøy
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Bru
Planlegging og bygging av fortau fra Bru kai til byggefeltet
Stavanger kommune
Kv.
Daleveien
Sikring mot rasfare
Stavanger kommune
Kv.
Breivik
Utbedring av forstøtningsmur
Stavanger kommune
Fv.
Åmøy
Planlegging og bygging av gang og sykkelvei fra Vestre (Åmøybrua) til Austre Åmøy
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Sokn
Planlegging og bygging av gang og sykkelvei/fortau fra kryss til Bruvn til og med Åmøybrua
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Hanasandveien
Planlegging og bygging av ny gang og sykkelvei Hanasand - Østhusvik
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Dalevegen
Gang- og sykkelvei
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Hodneveien
Gang- og sykkelvei
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Østhusvikveien
Vegutvidelse
Rogaland fylkeskommune
Finnøy
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Judabergvegen / Hagavegen
Etablering av gang og sykkelvei med belysning
Stavanger kommune
Kv.
Fåhadlet
Etablering av rekkverk
Stavanger kommune
Fv.
Finnøyvegen
Etablering av Gang- og sykkelvei Judaberg - Reilstad
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Skreddarstuva
Etablering av Gang- og sykkelvei
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Lauvsnesvegen
Etablering av gang- og sykkelvei
Rogaland fylkeskommune
Fv.
Sjernarøyvegen
Utbedring av veien
Rogaland fylkeskommune
7.2 TILTAK VIA BYMILJØPAKKEN HANDLINGSPROGRAM 2021-2024
Programområdet sykkel:
Veitype
Veinavn
Status
Ansvar
Kv.
Eiganesveien
Mindre reguleringsendring
Stavanger kommune
Kv.
Opheimsgata
Mindre reguleringsendring
Stavanger kommune
Kv.
Cort Adlers gate – Rektor Steens gate
Mindre reguleringsendring
Stavanger kommune
Kv.
Torfæus gate – Solaveien, via Kannikgata
Mindre regulering
Stavanger kommune
Kv.
Christian Bjellands gate
Reguleringsplan
Stavanger kommune
Kv.
Bergelandsgata - Birkelandsgate
Reguleringsplan
Stavanger kommune
Kv.
Hjelmelandsgate og Østre ring
Reguleringplan
Stavanger kommune
Programområde gange:
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Neptunveien mellom Bergstien og Bernt Stølens vei ved Byfjord og Tastaveden skole
Nytt tosidig fortau, ca. 400 m.
Stavanger kommune
Kv.
Hetlandsgata mellom Vaisenhusgata og Kongsteinsgata.
Nytt tosidig fortau, ca 85 m, oppstramming av kryss.
Stavanger kommune
Kv.
Tastarustå skole og boligområde
Belysning langs g/s-vei.
Stavanger kommune
Fv.
Stokkaveien mellom Wesselsgate og Murgata.
Nytt7rehabilitering av delvis tosidig fortau, ca. 150 m.
Stavanger kommune
Kv.
Austhallet ved Vaulen skole og bussvei fv. 44
Rehabilitering av fortau, ca. 450 m
Stavanger kommune
Kv.
Eiganesveien mellom Wesselsgate og Holbergsgate.
Rehabilitering og nytt fortau Ca. 850 m
Stavanger kommune
Kv.
Klubbselskapet. Trapp forlengelse St. Olavskvartalet – Olavskleivå /Olav Kyrresgate.
Trapp med rampe fra Arne Rettedalsgate til Olavskleivå.
Stavanger kommune
Kv.
Belysning ved Stavanger konserthus utenriksterminalen.
Belysning av byggeanlegg og plass ved Stavanger konserthus.
Stavanger kommune
Kv.
Belysning Vannassen friområdet – Kvaleberg skole- mot bussveien
Belysning langs turvei og g/s-vei/skolevei, rehabilitere dekke på gangvei.
Stavanger kommune
Kv.
Belysning Svend Foyns gate - Auglend skole via Robert Scotts gate og Ellsworths gate
Belysning langs nybygget turvei/ skolevei, ca. 350m.
Stavanger kommune
Kv.
Mindre belysningstiltak snarveier (skole- lekeplass- holdeplasser- bolig) i hele kommunen.
Mindre belysningstiltak, gjerne 1-2 lyktestolper. Boganesringen, Skogstøstraen, Svaneveien – Smiodden skole
Stavanger kommune
Kv.
Sykkelvei med fortau ved lekeplass Myrvangveien, Køhlers vei – Haugvaldstadminde, Hillevåg
Opparbeide regulert g/s- vei langs lekeplass mot Kilden og bussvei. Åpne lekeplass mot gaten
Stavanger kommune
Programområde trafikksikkerhet:
Veitype
Veinavn
Tiltak
Ansvar
Kv.
Madlavollveien x Jernalderveien og Norvald Frafjords gate
Utbedring kryss
Stavanger kommune
Kv.
Oddahagen
Utbedring vei
Stavanger kommune
Kv.
Rogalandsgata x Musègata
Utbedring kryss
Stavanger kommune
Kv.
Øvre Vågen
Bygge fortau
Stavanger kommune
Kv.
Lundebakken
Bygge fortau
Stavanger kommune
8. Finansiering av trafikksikkerhetstiltak
Stavanger kommune har i handlings og økonomiplan 2020-2023 (HØP) avsatt midler til trafikksikkerhet. Midlene skal brukes til trafikksikkerhetstiltak langs kommunale veier.
I handlings- og økonomiplan 2020-2023 er det årlig satt av investeringsmidler til fysiske trafikksikkerhetstiltak på kommunale veier som er fordelt slik:
- Trafikksikkerhetstiltak 15,9 millioner
- Miljøgater og gatetun 11 millioner
- Intensivbelysning 2,9 millioner + 500 000 kr fra FTU
Årlig er det også avsatt driftsmidler til mindre trafikksikkerhetstiltak. Disse fordeler seg slik:
- Fartshumper 500 000 kr
- Skilting 500 000 kr
- Oppmerking 600 000 kr
- Vegsperring/bom 300 000 kr
- Vegetasjon 200 000 kr + 300 000 kr fra FTU
I tillegg til ovennevnte midler ble det tildelt ytterligere 1 million hvert år i planperioden som skal benyttes i forbindelse med hjertesoner, trafikksikkerhet rundt skoler og tiltak i forbindelse med trafikksikkerhetsplanen for Stavanger 2021-2024.
Det er også gitt egne bevilgninger til ulike trafikksikkerhetsprosjekter. Per i dag er dette fordelt slik:
- Østhusvik/Hanasand Realisering av gang og sykkelveg 20 millioner
- Åmøyveien Fortau/gang og sykkelveg 20,5 millioner
- Bruveien Fortau fra Bru kai til byggefelt 10 millioner
Kommunen kan også søke om fylkeskommunale tilskudd hos Fylkestrafikksikkerhetsutvalget i Rogaland (FTU). Hovedhensikten med tilskuddsordningen er å gjøre skoleveien til barn og unge sikrere. Fra og med 2021 må Stavanger kommune være godkjent eller i en prosess med å bli godkjent som Trafikksikker kommune for å ha muligheten til å søke om midler fra FTU.
Nytt for denne planperioden er at det er satt av midler til Stavanger kommune til trafikksikkerhetstiltak gjennom bymiljøpakken. Dette gjør det mulig å iverksette flere prosjekter som bedrer trafikksikkerheten i Stavanger kommune. Det er lagt ved en liste i handlingsplanen over tiltak som har fått eller kan få finansiering fra bymiljøpakken. Til nå er midlene fordelt slik på de ulike kategoriene innenfor planperioden:
- 38,5 millioner til trafikksikkerhetstiltak
- 13 millioner til gangeprosjekter
- 50 millioner til sykkelprosjekter
Det er ikke avsatt midler i handlings- og økonomiplan til holdningsskapende arbeid. Slike tiltak må dekkes innenfor det ordinære driftsbudsjettet.
Fant du det du lette etter?
Takk for tilbakemeldingen!
Vi svarer ikke på henvendelser her, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre!
Noe gikk galt
Vi beklager...
Du har gitt for mye tilbakemelding
Vi begrenser antall mulige tilbakemeldinger fra samme IP-adresse innen et gitt tidsrom. Du har nå nådd denne grensen.