Retningslinjer visuell profil
INTRODUKSJON
Kommunen skal være en tydelig og enhetlig avsender i sin kommunikasjon. Vår felles visuelle identitet skal styrke Stavanger kommune som én aktør. Innbyggerne skal ikke være i tvil om at det er kommunen som står bak en tjeneste, et tilbud eller en opplevelse.
Kommunen skal ha én felles visuell identitet i alle våre trykte og digitale flater. Det gjelder i alt fra kontormateriell, brosjyrer og annonser til nettsider, skilt, biler og arbeidstøy.
Profilprogrammet er summen av elementer som kommunevåpen, typografi (skrifttype), farger og grafiske former. Alle disse elementene bygger Stavanger kommunes visuelle profil.
Profilprogrammet skal brukes av alle kommunens avdelinger og virksomheter. Foretakene kan bruke profilprogrammet, men står fritt til å velge sitt eget. Bestemmelse for bruken av kommunevåpen skal uansett følges.
Kontakt
Den visuelle profilen er utarbeidet av procontra reklamebyrå i samarbeid med fagmiljøer i Stavanger kommune.
Spørsmål om profilen kan stilles til kommunikasjonsavdelingen i Stavanger kommune.
Konsept
Øyriket
Stavanger kommunes visuelle identitet er inspirert av det mangfoldige øyriket som kommunen består av. De grafiske elementene er basert på øyer og kystlinjer fra hele kommunen. Treenigheten – de tre kommunene som dannet ny kommune i 2020 – er også sentral.
Øyformene skaper et mykt og organisk uttrykk som kan anvendes på mange måter. Formene kan fylles med ulike farger, illustrasjoner, tekst eller foto. Dermed har vi en visuell profil som gir mange valg-muligheter, samtidig som det er en rød tråd og et gjenkjennelig uttrykk.
Reglement
Bruk aldri mer enn tre ulike “øyer” om gangen. Hovedregelen er å benytte seg av 1–3 øyformer.
Du kan tilrettelegge og opp- og nedjustere formene i størrelse og rotasjon slik du ønsker, men IKKE forandre form på øyene.
Øyformene kan brukes på disse måtene:
- til å plassere bilder inni
- som fargeflater/dekor
- som bakgrunn/innramming av tekst eller kommunelogo
Se eksempler nedenfor:
Merkevarestruktur
Hvem er avsender?
Innbyggerne skal kunne forstå hvem kommunikasjonen kommer fra. Det krever at vi tenker gjennom hvem som skal stå som avsender. Avsender bør være det nivået som er nærmest innbyggeren, uavhengig av intern organisering.
Det er viktig at Stavanger kommune er en tydelig avsender. Profilen er bygget opp slik at egen logo for et prosjekt eller en avdeling ikke trengs. Den enkelte avdeling, prosjekt etc. vil kunne utvikle sin egen visuelle identitet innenfor kommunens profil, ved hjelp av den rikholdige fargepaletten og øyformene som kan fylles med ulikt innhold.
Stavanger kommune hovedlogo
Kommunelogoen består av kommunevåpenet og navnetrekket Stavanger kommune. Hovedregelen er at kommunelogoen alltid skal være med.
Alle regler for hovedlogo, slik som fargebruk, plassering, etc., gjelder for alle nivåene.
Kommunale foretak og kampanjer
Disse er ikke en del av merkehierarkiet til Stavanger kommune.
For prosjekter hvor prosjektets identitet er viktigere enn å vise kommunen som avsender, skal kommunens rolle kun omtales i tekst under “om” på prosjektets hjemmeside, på Facebook-side, i trykksaker og lignende.
Der samarbeidspartnere bak kampanjer eller prosjekter ønsker å bruke egne logoer for å vise hvem som står bak, kan Stavanger kommune benytte kommunelogoen i henhold til nivå 1.
Nivå | Avsender(e) | Merking | Visuell profil | Eksempler |
3 | Kommunalt foretak + SK | Logo i kommunalt foretak + SK endorsement | Egne profiler og konsepter | Stavanger utvikling Stavanger parkering |
4 | Kampanjen eller prosjektet | Kampanje/prosjektlogo + SK endorsement | Egne profiler og konsepter | Sølvberget Storhaug Unlimited Restevenn Søndagsåpne garasjer Hentavfall Digi Rogaland Triangulum |
Bruk av kommunevåpenet
Nivå 1
- Merkes med kommunelogo alene (kommunevåpen + navnetrekk)
- Bruk Stavanger kommune sin visuelle profil/konsept
Nivå 2
Merkes med kommunelogo og;
- tjenesteområde
- avdeling
- seksjon
- tjeneste
- virksomhet
Hovedprinsippet (2a) er at tjenesteområde, avdeling, seksjon, tjeneste og virksomhet plasseres under “Stavanger kommune” i henhold til oppsettet under.
Prinsipp 2b gir mulighet for å frigjøre tjenesteområde-, avdelings-, seksjons-, tjeneste- og virksomhetsnavn fra kommunelogoen. Det er designretningslinjene knyttet til hvert enkelt virkemiddel som gir føringer for hvor kommunelogoen og navn skal plasseres.
Prosjekter og kampanjer skal utelukkende merkes med kommunelogoen.
Det finnes ett unntak fra prinsipp 2a når det gjelder skilting av virksomhet. Se eget kapittel om skilting fra side 28.
Bruk alltid Stavanger kommune sin visuelle profil.
Alle logoene finnes også i alternative utgaver (sentrert) og i engelsk utgave.
Se kapittel om hovedlogoer for bruk.
- Merk med kommunelogoen øverst til høyre og tjenesteområde (e.l.) øverst til venstre.
- Bruk SK sin visuelle profil/konsept. Det vil si de grafiske formene, fargene og skrifttypen.
Nivå 2B
- Merk med kommunelogoen øverst til høyre og tjenesteområde (e.l.) øverst til venstre.
Kommunelogo
Kommunevåpen i farger
Kommunevåpenet med sine elementer (murkrone og tårn) skal brukes i sin helhet.
Det er bare kommunens administrasjons- og forvaltningsorganer som kan bruke kommunevåpenet. Der kommunen er indirekte part eller støttespiller, kan kommunevåpenet brukes etter godkjenning.
I tilfeller der Stavangers kommunelogo står sammen med andre kommune- eller byvåpen, og på trafikkskilt, skal fargeversjonen benyttes. I andre tilfeller skal sort eller hvit variant som hovedregel benyttes.
Kommunevåpenet kan unntaksvis stå alene (uten navnetrekk) på flagg og på enkelte digitale flater (f.eks. som profilbilde i kommunens kanaler i sosiale medier). På kommunens bygg, for eksempel i skilting av skoler og sykehjem, kan "Stavanger kommune" i logoen byttes ut med navnet på virksomheten. Se eksempler i skilt-kapittelet.
Kommunelogo
Kommunelogoen består av kommunevåpenet med navnetrekk ("Stavanger kommune"). Denne er laget i to varianter: liggende og sentrert. Du kan velge versjonen som egner seg best på den valgte kommunikasjonsflaten.
Den sorte versjonen er den foretrukne i kommunens kommunikasjon.
Sort versjon
Den sorte logoversjonen (sort kommunevåpen og sort tekst) skal kun brukes på lys bakgrunn. Ingen mørke bakgrunnsfarger er tillatt.
Hvit versjon
Den hvite logoversjonen (hvitt kommunevåpen og hvit tekst) skal kun brukes på mørke bakgrunner. Ingen lyse bakgrunnsfarger er tillatt.
Farget versjon
Den fargede logoversjonen (sort tekst) skal alltid stå på hvit eller lys bakgrunn.
Regler for bruk
Kommunevåpenet og kommunelogoen tillates ikke brukt i forbindelse med privat forretning som reklame, annonsering eller varemerke.
Kommunikasjonsavdelingen skal forhåndsgodkjenne all bruk av kommunevåpenet og kommunelogoen. Misbruk av kommunevåpen er straffbart ifølge straffeloven § 165.
Nedlastinger norsk
Du kan laste ned ulike formater av logoen her, eller ved å trykke på lenkene under.
- Logo liggende sort PNG
- Logo liggende sort AI
- Logo liggende sort SVG
- Logo liggende hvit PNG
- Logo liggende hvit AI
- Logo liggende hvit SVG
- Logo sentrert sort PNG
- Logo sentrert sort AI
- Logo sentrert sort SVG
- Logo sentrert hvit PNG
- Logo sentrert hvit AI
- Logo sentrert hvit SVG
- Stvgkommune_liggende_farge.jpg
- Stvgkommune_liggende_farge.png
- Stvgkommune_sentrert_farge.jpg
- Stvgkommune_sentrert_farge.png
- Stvgkommune_liggende_farge.ai
- Stvgkommune_sentrert_farge.ai
Engelsk variant
LIGGENDE OG SENTRERT VARIANT
Nedlastinger engelsk
Du kan laste ned ulike formater av logoen på norsk og engelsk her, eller ved å trykke på lenkene under.
- English horizontal logo PNG
- English horizontal logo black JPG
- English horizontal logo black AI
- English horizontal logo white PNG
- English horizontal logo white AI
- English centered logo black PNG
- English centered logo black JPG
- English centered logo black AI
- English centered logo white PNG
- English centered logo white AI
- English centered logo coloured.svg
- English centered logo coloured.png
- English centered logo coloured.pdf
- English centered logo colourede.jpg
- English horizontal logo coloured.svg
- English horizontal logo coloured.png
- English horizontal logo coloured.pdf
- English horizontal logo coloured.jpg
- English horizontal logo coloured.ai
Beskyttelsesområde
Det er ikke ønskelig at tekst og/eller andre grafiske elementer plasseres for tett inntil kommunelogoen. For at logo skal stå fram klart og tydelig, og ikke konkurrere med andre visuelle elementer, skal det være et beskyttelsesområde rundt logoen. (x = høyden på skjoldet).
Det rosa feltet viser minimumsavstanden til andre grafiske elementer. Mengden beskyttelsesområde varierer etter kommunevåpenets størrelse. Riktig mengde avstand beregnes ved hjelp av kommunevåpenets høyde.
Logo minimumstørrelse
For å sikre gjenkjennelse og lesbarhet ved bruk av logo i små størrelser, er minimum bredde for trykte medier 30 mm.
For digitale flater gjelder 175 px som minstemål for logo.
Når logoen brukes sammen med andre logoer, skal dette skilles tydelig med en horisontal sort strek.
Avstanden mellom strek og logo skal være den samme som beskyttelsesområdet. Høyden på den andre logoen skal ikke være høyere enn høyden på kommunevåpenet.
Feil bruk av kommunelogoen
- Størrelser og avstand mellom kommunevåpen og tekst skal ikke endres.
- Kommunelogoen skal ikke beskjæres.
- Kommunelogoen skal ikke strekkes.
- Font eller farger skal ikke endres. Bruk aldri store bokstaver.
- Sørg for at kommunelogoen har god nok kvalitet (høy nok oppløsning).
- Bruk kun de bakgrunnsfargene som er definert i denne profilmanualen. Sørg alltid for at det er god nok kontrast og lesbarhet mellom kommunelogo og bakgrunn.
Logo med virksomhetsnavn
Avdelinger, seksjoner, virksomheter og tjenesteområder kan noen ganger ha behov for å løfte fram sitt eget navn i tilknytning til kommuelogoen, for å tydeliggjøre hvem som er avsender. Det kan f.eks. være på skilt, i brevhode eller på bekledning. Elementene i original-logoen må da justeres av en grafiker i et vektor-program. Navnet på virksomheten må ha fonten TT Norms og mindre skriftstørrelse enn «Stavanger kommune». Logoen settes opp som i disse eksemplene:
Kommunelogo med virksomhetsnavn: innbyrdes størrelser
- X er lik høyden på kronen i byvåpenet
- Avstand fra byvåpen til tekst er lik X
- Avstand mellom Stavanger og kommune på neste linje er lik 1/2 X
- Avstanden fra kommune og virksomhetsnavn på neste linje er lik 1/2 X
- Høyden på stor bokstav i virksomhetsnavn er lik høyden på liten bokstav i kommune (Y)
- Hele tekstfeltet midstilles vertikalt på skjoldet i kommunevåpenet slik at det blir lik avstand oppe og nede.
Skilt på bygg
Skoler og større virksomheter, som er bedre kjent under navnet sitt enn som «Stavanger kommune», kan bruke logosymbolet sammen med virksomhetens navn. Dette tillates kun i forbindelse med skilting på bygg. Les mer i retningslinjene for skilting.
I disse tilfellene brukes liggende versjon av logoen, og skiltet skal settes opp på denne måten:
Logosymbol med virksomhetsnavn: innbyrdes størrelser
- X er lik høyden på kronen i byvåpenet
- Avstand fra byvåpen til tekst er lik X
- Avstand fra toppen av skjoldet ned til toppen av teksten er lik 1/2 X
- Høyden på skjoldet er lik 1/2 X pluss A
- Bokstavhøyden på virksomhetsnavn er lik 1/2 A
Farger og fonter
FARGER
Farger er en viktig del av merkevarens identitet.
Fargene er inspirert av byen og øyrikets fargepalett, som kommer bl.a. fra kjente bygg, monumenter, matvarene, industrien og naturen.
Kun angitte farger er tillatt for reproduksjon sammen med merkevaren.
Det er tillat å bruke nyanser av fargene.
MERKEVARENS FARGER
Stavanger kommunes farger består av farger angitt under.
Pantone-farger
Pantone-farger brukes i offsettrykk, først og fremst for eksklusive formål.
CMYK-farger (fire-fargers trykk)
C: Cyan, M: Magenta, Y: Gul, K: Sort
Til bruk for fire-fargers offsettrykk.
HEX-farger
Disse fargene brukes i sammenheng med digitale flater.
NCS/RAL-farger
Disse fargene brukes på malte og lakkerte flater og er tilgjengelige der du får kjøpt maling.
Typografi
Primærtypesnitt – TT Norms
Typografi er en vesentlig del av Stavanger kommunes designprogram. TT Norms er valgt som skrifttype til Stavanger kommunes visuelle kommunikasjon. Konsekvent bruk av skriften TT Norms vil gjøre designet mer virkningsfullt, og gi et gjenkjennende visuelt uttrykk på tvers av mange bruksområder.
Typesnittet er tilgjengelig i 18 ulike vekter; dette for å kunne dekke ulike bruksbehov og sørge for rike typografiske muligheter – ikke begrensninger. Skriftsnittenes variasjonsbredde gir fleksibilitet i bruk og mulighet for et frodig, typografisk uttrykk.
Ikke forvreng, strekk eller kondensér valgte skriftsnitt. Ikke bruk andre skrifttyper enn de som er spesifisert i denne profilmanualen.
Brukes i materiell som produseres i profesjonelle layoutprogrammer (som Adobepakken).
Font på nettsiden: TT Norms
Font på bilder i sosiale medier: TT Norms
Font i all skilting: TT Norms
APTOS
Aptos brukes til materiell som produseres i tekstbehandlings- og presentasjonsprogrammer som Word, Excel og PowerPoint.
Retningslinjer for skilt
Hovedskilting
Hovedskilting én farge
Dette er hovedprinsipp for hovedskilting av Stavanger kommunes bygg/bygg der Stavanger kommune har virksomhet.
Bruk alltid en kontrast på skiltet mot bakgrunnen. Det vil si mørk versjon på lyse bakgrunner og lys versjon på mørke bakgrunner.
Dette skal gjøres for å oppnå optimal lesbarhet av kommunens skilt.
Bruk alltid liggende versjon av logo på bygninger:
Profilen skal benyttes på/i nye bygg og når det skal skiftes om på/i eksisterende bygg.
Hovedskilting én farge, alternativ
Hovedprinsipp for hovedskilting av Stavanger kommunes bygg/bygg der Stavanger kommune har virksomhet og liggende versjon ikke er optimal.
Bruk alltid alternativ versjon av logo på bygninger der liggende versjon ikke er optimal. "S" i Stavanger skal flukte med høyre blad:
Hovedskilting med fargelogo
Dette er hovedprinsipp for hovedskilting av Stavanger kommunes bygg/bygg der Stavanger kommune har virksomhet. Noen ganger vil det ikke være mulig å bruke utstanset kommunelogo i børstet aluminium. Det kan bli for dyrt, eller skiltet blir for lite til at detaljene i kommunelogoen lar seg stanse ut.
I disse tilfellene kan man bruke farget logo. Deter kun skriften som skal stanses ut i børstet aluminium. Selv logosymbolet skal stanses ut etter omrisset på selve symbolet
Bruk alltid liggende versjon av kommunelogo på bygninger:
Hovedskilting for avdeling og seksjon
Avdelinger og seksjoner skal benytte følgende prinsipp for hovedskilting av bygg:
Kommunevåpen + Stavanger kommune + seksjon
Eksempel: Kommunevåpen + Stavanger kommune + Park og vei
Høyden på krona = x
Avstand mellom kommunevåpen og Stavanger kommune = x
“S” i stavanger skal kante med toppen av skjoldet. Bokstavhøyden på “Stavanger” skal være lik halvparten av høyden på skjoldet.
Virksomhetsnavn skal kante med bunn av skjoldet. Bokstavhøyden på virksomhetsnavn skal være lik høyden på krona (x).
Se eksempel under.
Hovedskilting for virksomhet
Virksomheter skal benytte følgende prinsipp for hovedskilting av bygg:
Kommunevåpen + virksomhetsnavn
Dette er et unntak fra merkestrukturen som gjelder utelukkende hovedskilt på bygg for virksomheter.
Eksempel:
Kommunevåpen + Helsehuset
Høyden på krona = x
Avstand mellom kommunevåpen og Helsehuset = x
Avstand fra toppen av skjoldet ned til toppen av teksten er lik 1/2 X
Høyden på skjoldet er lik 1/2 X pluss A
Bokstavhøyden på virksomhetsnavn er lik 1/2 A
HOVEDSKILTING SKOLE OG BARNEHAGE
Skoler og barnehager skal benytte følgende prinsipp for hovedskilting av bygg:
Kommunevåpen + navn på skole/barnehage
Dette er et unntak fra merkestrukturen, og gjelder utelukkende hovedskilt på bygg for virksomheter.
Eksempel: Kommunevåpen + Rennesøy skule
Her vil det ofte være aktuelt å bruke farget kommunelogo. Se eget kapittel.
Underskilting og orientering bygg
Underskilting og orientering på bygg skal utelukkende formidle informasjon.
For eksempel "Legesenter", "bygg A" eller "SFO".
Bruk alltid kommunens utvalgte fonter.
Alternativ skilting
Alternativt kan man bruke kommunens utvalgte grafiske former og farger som bakgrunn til utstansede skilt. Dette kan gjøres for å skape variasjon i skiltprogrammet.
Orienteringsskilt
Orienteringsskilt uten kart
All skilting i Stavanger kommune skal være i henhold til kommunens visuelle profil.
Farger velges fra profilens fargepalett.
Man kan velge med eller uten skygger/3D.
Orienteringsskilt
Orienteringsskilt med kart
Skilt med oversiktsplan
Eksempel på skiltplan - Austbø skole
Materiale: Ibond montert på stolper med fundament.
Mål: ca 150 x 100 cm
Veiledende skilt
Eksempel på skiltplan - Austbø skole
Skilt til inngangsdører
Eksempel på skiltplan - Austbø skole
Materiale: Folieskilt montert på glass/tre/aluminium, eller utskåret i valgfritt materiale.
Mål: ca 50 x 60 cm
Materiale: Folieskilt montert på glass/tre/aluminium, eller utskåret i valgfritt materiale.
Mål: ca 20 x 25 cm
Eksempel på skilting
Eksempel på skiltplan - Austbø skole
SKILTPLAN
Skoler, barnehager og andre bygninger vil ofte få utarbeidet en egen skiltplan i samarbeid med kommunens arkitekt. Her vil lesbarhet, funksjonalitet og det estetiske være viktig.
Bruk retningslinjene i profilmanualen, fargepaletten og øyformene til å gi hvert bygg sitt særpreg. Bildene i denne profilmanualen viser bare noen eksempler.
Foliering
Foliering av inngangsparti
I inngangsparti brukes kommunelogo + virksomhetsnavn. På glassflater skal folien alltid være hvit. Det gir best lesbarhet, ettersom rommet innenfor alltid vil oppleves som mørkt.
Se kapittelet merkevarestruktur/bruk av kommunevåpenet nivå 2A. Hovedprinsippet (2A) er at tjenesteområde, avdeling, seksjon, tjeneste og virksomhet plasseres under «Stavanger kommune».
En kan også velge å plassere kommunelogo + virksomhet på en av de utvalgte øyformene. Velg da en farge som passer fra fargepaletten.
Øyformen kan også brukes på fasade for å fremheve for eksempel en adresse:
Frosting og folie innvendig
Frosting blir brukt til å skjerme innsyn til kontorer og møterom. Det er også klare krav til merking av glassdører og vegger med tanke på sikkerhet.
Se eksempler på frosting under.
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 3
Alternativ 3 viser også et eksempel på at hele vegger kan folieres med for eksempel kommunens visjon.
Alternativ 4
Alternativ 4 er et godt eksempel frosting brukt på en kreativ måte for å skape liv i rommet, ikke bare for å hindre innsikt.
Folie innvendig
Foliering kan brukse som dekorative element, til merking av ulike rom eller vise vei i lokalet. Kan også brukes til å gi konkrete budskap som en ønsker fokus på, for eksempel visjon og verdier. Det bør lages en helhetlig plan for hvert enkelt bygg. Her kan en bruke alle øyformene, men ikke for mange ulike i samme bygg.
Når logo til andre aktører skal være med på kommunens orienteringsskilt, skal disse være i sort eller negativt.
Eksempler på innvendig foliering:
Navneskilt til kontor
Det er laget en wordmal i to formater som passer til de to systemene som kommunen i dag bruker. Fyll inn riktig informasjon og klipp ut langs den blå stiplete linjen. Navneskilt kan lages i andre farger.
Småskilt og annet
Små informasjonsskilt og oppslag
Malen er laget i Word for utskrift på kopimaskin til enkle oppslag, f.eks. "Kantinen er stengt", "Midlertidig endring av åpningstidene". Oppslagsmalene er tilgjengelige for kommuneansatte blant delte maler i skrivebordsversjonen av Word.
Eksempler på oppslagsmaler:
Skilt på byggeplass
Proporsjonene i skiltmalene er tilpasset standard A-format. Skiltene produseres i en størrelse og monteres på steder som gir god lesbarhet for folk som går forbi anleggsområdet.
Eksempler:
A0: 841 x 1189 mm
A1: 594 x 841 mm
A2: 420 x 594 mm
Stående format anbefales ettersom overskrift/hovedbudskap blir større på disse og mer lesbart på avstand. Er avstanden til leseren 5 meter, velg minst format A1. Er avstanden 10 meter, velg minst A0.
NB: For svaksynte er det alltid en fordel å kunne gå helt inntil et skilt. Kan det for eksempel plasseres på byggegjerdet eller like utenfor selve anleggsområdet, i steder for inne på byggeplassen?
Eksempel på informasjonsskilt
All skilting i Stavanger kommune skal være i henhold til kommunens visuelle profil.
Farger og former velges fra profilens fargepalett.
Retningslinjer for trykksaker
Trykksaker
Formater
Brosjyrer og andre trykksaker skal settes i Adobe InDesign eller andre layoutprogrammer. Forsidemal i Adobe InDesign kan fås ved henvendelse til kommunikasjonsavdelingen.
Logo og titler forholder seg ikke til de samme margene som det grafiske elementet. Dette er gjort bevisst for å oppnå visuell balanse.
Plassering av logo skal ikke endres på. Plassering av tittel kan endres litt (først og fremst i høyden), etter hvor lang tittelen er, slik at den balanserer fint med de andre elementene.
Stavanger kommune har følgende fire foretrukne brosjyreformater:
Eksempel på plakat
Kontormateriell
Konvoluttene kan trykkes i spesialfarger.
Mal for brevark og tekstoppsett for saksdokumenter er lagt inn i Stavanger kommunes datasystem.
Brevark (fortrykkes ikke)
Forsideark (fortrykkes ikke)
C4-konvolutt (229 x 324 mm)
C5-konvolutt (162 x 229 mm)
E6/5-konvolutt (220 x 110 mm)
Visittkort (85 x 55 mm) norsk med mobilnummer og engelsk bakside (valgfritt) eller alternativ bakside.
Som avsender skal Stavanger kommune i tillegg til kommunevåpen merke det nivå som er nærmest innbygger.
Unntaket er hvis nivået over er mer forståelig. Det er viktig at merkingen gir mening for mottakerne.
VISITTKORT
Visittkort norsk, med mobilnummer og engelsk bakside (valgfritt) eller alternativ bakside.
Visittkortene er 85 x 55 mm, og har trykk på begge sider.
Visittkortoppsettet må ikke endres, og man kan ikke legge til elementer som for eksempel bilder.
Man kan velge i tre forskjellige fargemaler. Dersom man ønsker andre farger på visittkortet tilpasset virksomhet/avdeling, tar man kontakt med kommunikasjonsavdelingen.
Retningslinjer for merkantilt
Powerpoint-mal
Stavanger kommunes PowerPoint-mal skal brukes ved alle interne og eksterne presentasjoner.
Malen er laget med tittelside i ulike farger og en rekke ulike innholdssider.
Unngå for lang hovedtittel. Del den heller opp og legg inn stikktittel.
Husk å redusere/komprimere bildestørrelser, slik at presentasjonene blir lettest mulig.
Alle maler har fått unike navn.
Malene fra 1 til 19 skal brukes som første tittellysbilde i presentasjonen. Av disse kan du legge inn ditt eget bilde på sidene fra 14 til 19. Malene fra 20 til 42 skal brukes til innhold.
Noen eksempler:
Oversikt over alle maler:
E-post-signatur
Ved bruk av signatur i e-post, brukes standardfonten Arial og punktstørrelse 10. Navn skal settes i Arial Bold, resten skal være Arial Regular.
På intranett kan ansatte laste ned signaturtilpassede bildefiler med kommunelogo og øyformer med visjon og verdier i ulike farger, samt på bokmål/nynorsk.
Signaturen skal settes opp slik:
- Hilsen
- Navn og etternavn
- Stilling (valgfritt)
- Tjenesteområde/avdeling/seksjon
- Telefonnummer direkte skrives slik: 00 00 00 00
- Telefonnummer mobil skrives slik: 00 00 00 00
- Nettadresse
- Kommunelogo
- Visjon/verdier (valgfritt)
Eksempler:
Mal for Kort fortalt og nyhetsbrev i Word
Det er laget maler til "Kort fortalt" og "Nyhetsbrev" i Word. Disse er tilgjengelige blant delte maler i skrivebordsversjonen av Word, hos ansatte i Stavanger kommune.
Omslagsmaler tilpasset Word
Det er mulig å velge mellom fem forskjellige omslagsmaler,. Disse kan brukes som forsider i rapporter, planer og lignende. Se veiledning på intranett. Omslagsmalene er tilgjengelige i skrivebordsversjonen av Word, hos ansatte i Stavanger kommune.
A4 stående
A4 liggende
Forsidemaler tilpasset InDesign
Det er mulig å velge mellom fem forskjellige forsidemaler uten bilder og tre forskjellige forsidemaler med bilder.
Det er lov til å tilpasse en egen mal dersom man har InDesign-kompetanse og holder seg til de grafiske retningslinjene.
A4 stående uten bilder
A4 liggende uten bilder
A4 stående med bilder
A4 liggende med bilder
Notatmal tilpasset Word
Det er laget maler til "Notat" i Word.
Møteinnkalling og møtereferat tilpasset Word
Det er laget maler til "Møteinnkalling" og "Møtereferat" i Word. Disse er tilgjengelige via saksbehandlingssystemet Public360.
Diverse
Webside desktop
Webside mobilversjon
Adgangskort
Alle adgangskort i Stavanger kommune skal være i henhold til kommunens visuelle profil.
Bildekor
Klær og arbeidsklær
All bekledning skal være i henhold til kommunens visuelle profil.
Farger velges fra profilens fargepalett.
Her er eksempler på:
- Synlighetsplagg
- Profileringsplagg
- Kampanjeplagg
Retningslinjer for annonsering
Annonsering
Digitale stillingsannonser
Eksempler:
300 x 400 px
980 x 300 px