2. Politikk
  3. Informasjon til folkevalgte

Informasjon til folkevalgte

Kort fortalt

• Lenker til nyttig informasjon for folkevalgte.
  • Materiell fra KS
  • Instruksjonsvideo for Digdem

Reglementer og planprosesser i Stavanger kommune

Alle folkevalgte må gjøre seg kjent med saksbehandlingsreglement, delegeringsreglement, folkevalgtes arbeidsvilkår, og etiske retningslinjer som gjelder for den inneværende politiske perioden.

Reglementene og retnignslinjene finner du her. Se også denne samlingen av ofte stilte spørsmål og problemstillinger som viser hvordan reglementene brukes i praksis.

Det anbefales også å gjøre seg kjent med kommunens planprosesser. Her finner du en oversikt over disse.

Materiell fra KS

KS har et innføringskurs for nye folkevalgte. Kurset finner du her. Det har seks moduler som forklarer:

• hvordan du som folkevalgt forbeder deg til møtene
  • ansvar utenom og mellom møtene
  • rollene til ulike personer og offentlige instanser
  • reglementer og politisk organisering
  • planer og innbyggermedvirkning
  • kommuneøkonomi og budsjetter

Møtet er satt er KS sin håndbok for møteskikk, møteledelse, og voteringsteknikk. Dette er veilederen for deg som er nytt medlem i et politisk organ, eller ønsker en oppfriskning i hvordan møtene ledes og gjennomføres på en god og riktig måte.

Opplæring i Digdem

Digdem er kommunens løsning for digitalisering av politiske møter: https://stavanger.digdem.no

I Digdem kan den folkevalgte lese saker, se den politiske møtekalenderen, lage forslag, votere, sende spørsmål til kommunedirektøren, styre ordet, melde forfall/inhabilitet, og mye mer.

For nærmere opplæring i de ulike aspektene av Digdem er det utarbeidet enkle videoinstrukser for den folkevalgte, se link under.

Opplæring i Digdem for folkevalgte - Youtube

Hanne Navdal Vatnaland